جارو هم که بايد زد!


 





 

اشاره
 

از نظافت گريزي نيست ؛چه در خانه اي با اتاق هاي تودرتو ويک هشتي بزرگ و چه در پنت هاوس يک برج چشم نواز! روزگار عوض شده و خانه ها دگرگون شده اند، اماهنوزهم آشغال ها همان آشغال هاي قديم هستند! جارو هم که بايد زد. اگرچه چرخ زمانه چرخيده و حوض پر آب و جاروهاي نم زده را گم کرده، نظات اما به همان قرار با روزگار پيش آمده است.جاروي دست ساز مادر بزرگ خاطره شده و جاروهاي برقي ،ديگر يک وسيله لوکس يا مکمل جاورهاي دستي براي نظافت خانه نيستند، آنها حاکمان مطلق نظافت خانه اند با قدرت هاي متفاوت و البته کاربردهاي مختلف؛آن قدر متنوع که يک راهنماي درست وحسابي براي انتخاب و خريدنشان لازم است ؛ راهنمايي مثل اين . اگر عزمتان براي خريد يک جاروبرقي جزم شده بهتر است اين کار را کاملا جدي بگيريد؛ هرچه باشد جاروبرقي يک کالاي لوکس و تزييني نيست که بعد از مدتي بتوانيد آن را براي تنوع عوض کنيد. از طرفي اين دستگاه ارتباط مستقيم با ميزان پاکيزگي خانه و محل زندگي تان و در نهايت، سلات شما و بقيه اعضاي خانواده دارد. براي اينکه بتوانيد يک خريد خوب انجام داده ورضايت کامل داشته باشيد. بايد قبل از هرچيز نيازهاي خودتان را به خوبي شناسايي کرده وشرايط خانه تان را بسنجيد تا بتوانيد يک جاروبرقي مناسب انتخاب کنيد.

قدرت
 

از مدل ، شکل ظاهري وقابليت هاي مختلف جاروبرقي که صرف نظر کنيم ،مهمترين عامل در خريد جاروبرقي، ميزان قدرت آن است که در بازار اصطلاحاً فروشندگان به آن «وات» مي گويند. اين وات در حقيقت يک واحد بين المللي براي اندازه گيري ميزان قدرت وتوان هر وسيله يا دستگاه برقي است . در واقع همين وات است که کار شما را راحت تر يا سخت تر مي کند. قبل از هر امکان جانبي ، اين ميزان مکندگي جاروبرقي است که اهميت بيشتري دارد. جاروبرقي هاي معمولي غالبا ميزان توانشان از 1000 تا 2200وات متغير است . البته جاروهايي با توان 1000 وات مدت هاست که با ورود مدل هاي جديدتر و متنوع تر با قابليت هاي گوناگون، ديگر جايي در بازار ندارند. اين روزها در تمام فروشگاه ها ومراکز خريد و فروش لوازم خانگي ، جاروبرقي هاي معمولي با تواني از 1300 تا 2200 وات جا خوش کرده اند، اين بازه تغيير توان ها، درواقع به همين نسبت ، قيمت ها را هم تغيير داده وبراساس نوع نياز ، شرايط خريداران را دچار نوسان مي کند. البته بد نيست بدانيد که اندازه يا کوچک وبزرگي جاروبرقي ها ، متناسب با ميزان توان و قابليت هاي مختلف ا«ها تغيير مي کند. با اين همه ، اين نياز شماست که همه چيز را تعيين مي کند. مساحت واندازه خانه ،ميزان ريخت و پاش در خانه شما والبته تعداد اعضاي خانواده وحتي سن آنها، همه و همه عواملي هستند که شما بايد براي انتخاب ميزان توان و قدرت جاروبرقي تان در نظر بگيريد، به طور کلي، قدرتي بين 1300 تا 1700 وات براي تميزکردن گردوغبار خانه ها کافي است ، اما مسلما خانه ها ي بزرگ تر با ريخت وپاش و تعداد فرزندان بيشتر ، به جاروبرقي با توان بيشتر نياز دارند. البته يادتان باشد که انتخاب جاروبرقي پرقدرت و با توان بالا، هميشه انتخاب درستي نيست.اگر هنگام تخليه کيسه هاي جاروبرقي به حجم کرک هاي فرشتان هم دقت کنيد، حتما متوجه مي شويد که هرچه ميزان مکندگي جاروبرقي بيشتر باشد، سرعت فرسودگي فرش شما هم بيشتر مي شود.

سروصدا
 

حتما شما هم تا به حال با اين صحنه مواجه شده ايد که فرزند کوچکتان به محض روشن شدن جاروبرقي ترسيده و شروع به گريه کند، پس اگر جزء افرادي هستيد که در خانه فرزند کوچک داريد يا اعصابتان تاب تحمل سروصدا را ندارد، براي خريد جاروبرقي به ميزان صداي آن هم توجه کنيد. هرچند صداي جاروها با ميزان کشش و کارايي آنها در ارتباط است ، اما رقابت در بازار توليد کنندگان جارو باعث شده آنان به سمت ساخت وتوليد جاروهايي با قدرت مکندگي بالا و البته صداي موتور کمتر گرايش پيدا کنند.

اشکال هندسي مفيد
 

انواع جديد جاروها و همين طور جاروهاي شارژي معمولا داراي اشکال هندسي تازه اي هستند تا کار کردن با آنها راحت تر باشد؛ مثل دسته هاي تاشو و سري هاي مستطيل يا مثلث که به خاطر داشتن زاويه، براي تميز کردن گوشه ها و جاهايي که نظافت آنها به راحتي و با استفاده از جاروبرقي هاي معمولي امکان پذير نيست ، مناسب هستند.سر چند ضلعي اين جاروها در هر زاويه مجهز به يک برس کوچک است که کار تميز کردن را راحت تر ميکند. از طرفي اين سرهاي مستطيل يا مثلثي شکل با امکان چرخش 360 درجه ،تميزي بهتر و بيشتري را به همراه دارند. دسته هاي تاشو هم جاي کمتري را اشغال مي کنند.

نظافت بي صدا
 

جاروبرقي هاي بي صدا که در بازار ما هم چندان در دسترس نيستند، توسط دو يا چند شرکت محدود خارجي توليد مي وشند وهنوز به بازار بسياري ازکشورها نرسيده اند .اين جاروبرقي ها داراي يک مخزن پر از آب براي موتور دستگاه هستند. به اين ترتيب موتور اين جاروبرقي ها مانند يک توربين آبي در داخل آب کارکرده و صداي بسيار کمتري در مقايسه با انواع معمولي جاروبرقي ها توليد مي کند.

ضد ميکروب ، ضد باکتري
 

نظافت و بهداشت ازهم جدانيستند؛ درست به همين خاطر هم هست که توليد کنندگان به فکر طراحي وعرضه جاروبرقي هايي با خاصيت ضدعفوني و ضد باکتري افتاده اند. اين جاروها داراي يک مخزن جداگانه براي چرخش هوا هستند که درون اين مخزن يک فيلتر ولايه برزنتي تعبيه شده است . اين فيلتر در واقع کار ضدعفوني کردن ذرات هوا وگردوغبار را انجام مي دهد . به اين ترتيب خريداران اين جاروها، اغلب ازميان افراد مبتلابه آسم، بيماري هاي تنفسي وحساسيت هستند.

عمر باتري
 

در مورد جارو شارژي ها اما به جاي توان يا وات، بهتر است به ميزان عمر باتري آنها توجه کنيد. اين جاروها معمولا با هر بار شارژ مي توانند تا 8 ساعت به طور مداوم کار کنند. اين ميزان اما طبق گفته فروشندگان وفعالان بازار لوازم خانگي ، براي مدل هاي ايراني کمتر است ، اما عيب اصلي جاروهاي شارژي ، مربوط به باتري آنهاست که معمولا عمر مفيدش کوتاه است.اين باتري ها در اغلب مدل هاي خارجي تا يک سال عمر مفيد دارد واين مدت براي مدل ايراني کمتر است . نکته ديگر در مورد خريد جاروهاي شارژي ، توجه به حجم مخزن و ابعاد دهانه مکنده آنهاست که هر دوي اين عوامل به موارد استفاده ونوع آنها بستگي دارد. معمولا کارهاي خانگي به جاروهاي شارژي با مخزن بزرگ تر نياز دارند. اندازه دهانه جاروي شارژي هم بهتر است براساس تنگي و دور از دسترس بودن جاي مورد نظر براي جارو کردن ، انتخاب شود.

آبي يا خاکي
 

جارو شارژي هايي که اين روزها در بازار عرضه مي شوند، اغلب هم آبي هستند وهم خاکي، با توجه به اينکه اين جاروها داراي يک مخزن کوچک در قسمت عقب خود هستند، امکان مکندگي آب و گردوغبار را دارند اما آنچه بيشتر کاربران وفروشندگان اين جاروها به آن اشاره ميکنند، کاهش قدرت مکندگي در انواع آبي يا خاکي اين محصولات ، نسبت به انواع آبي يا خاکي جاروبرقي هاي معمولي است.

شارژي هاي هوشمند
 

اگر هنگام استفاده از جارو شارژي ها چندان بادقت نمي توانيد خرده ريزها را پيداکنيد، بهتر است سراغ انواع هوشمند اين جاروه را بگيريد. اين جاروه داراي دهانه متحرک هستند که با روشن شدن جارو، به طور خودکار در خط افي و به چپ و راست حرکت مي کنند. جارو شارژي هاي هوشمند، مجهز به يک لامپ اخطار دهنده هستند که در صورت وجود اضافات ، قرمز و در وصورت پاک وتميز شدن آنها ، سبز مي شود.

همراه کوچک
 

اين جاروها به خاطر خاصيت قابل شارژ و حمل بودنشان براي سفر بسيار مناسب هستند، تا جايي که در بسياري از مواقع به آنها نام «جاروسفري» را هم مي دهند. قابليت مهم تر اين جاروها، امکان تميز کردن سطوح غيرقابل دسترس يا مکان هايي بدون سيم کشي برق است.نخستين بار وقتي اين جاروها به بازار ايران آمد، به نام «جاروي ماشين» معروف شد وبين کساني که به نظافت خودرويشان اهميت مي دادند محبوبيت فراواني پيدا کرد، اما امروز بيشترين استفاده آنها در خانه است.

9 نکته که بايد بدانيد
 

1-جاروبرقي در زمره لوازم پرتوان برقي است که ميازن مصرف انرژي آن بستگي به نحوه استفاده از وسيله دارد، جاروهاي برقي کوچک درحدود 1000 وات وجاروهاي برقي بزرگ درحدود 1500 وات توان دارند.
معمولا در دوره قرائت کنتور مشخص مي شود جاروهاي برقي کوچک حدود 18 کيلووات ساعت و جاروهاي برقي بزرگ در حدود 30 کيلووات ساعت برق مصرف مي کنند. با اين اوصاف هميشه به خاطر داشته باشيد که از استفاده از اين کالا در ساعت اوج مصرف بپرهيزيد ، با اين کار، هم در هزينه هاي خود صرفه جويي مي کنيد و هم مانع از تاثير نوسانات ناشي از ساعات پرمصرف بر کالاي خود مي شويد.
2-جاروبرقي بايد کاملاً تميز بوده و لوله هاي آن گرفتگي نداشته باشد تا فشاري به موتور آن وارد نشود و انرژي بيش از اندازه نيز هدر نرود.براي اين منظور ، همواره کيسه آشغال جاروبرقي را پيش از پرشدن عوض کرده و فيلتر جارو را نيز لااقل دو بار در سال ، شسته يا عوض کنيد.
3-هنگام استفاده از جارو، زباله هاي مرطوب ته سيگار روشن، اشياي بزرگ و تيز،جوراب و کاغذ را از سر راه دور کنيد. اين اشيا مي توانند به موتور جاروي شما ضربه وارد کنند و توان آن را کاهش دهند والبته مصرف برق را هم زياد کنند.
4-دقت کنيد که جاروهاي برقي ، معمولا داراي چندين درجه نشانگر قدرت مکندگي هستند که براي نظافت بخش هاي مختلف کاربرد دارند. سعي کنيدهميشه از درجه قدرت مکندگي مناسب براي نظافت اماکن مختلف و ريخت وپاش هاي متفاوت استفاده کنيد.
5-يادتان باشد جاروبرقي را نزديک منابع گرمازا نظير شوفاژ ، اجاق و همچين منابع سوخت آتش زا قرار ندهيد.
6-از کار مداوم با جاروبرقي بپرهيزيد، چون روشن بودن درازمدت جاروبرقي (بيش از 30 دقيقه متوالي) به موتور جارو فشار زيادي وارد مي کند.
7-سطوحي که امکان چسبندگي بالايي دارند، مثل موکت و سطوح پرزدار به توان بالاتري براي جداسازي خرده هاي اضافات نياز دارند واين توان براي سطوح صاف کمتراست.
8-دقت کنيد که براي رفع بعضي از انواع اضافات ، اصولا نيازي به استفاده از جاروبرقي نيست؛ مثلاًجمع آوري قطعات بزرگ کاغذ و دستمال کاغذي با جارو، تنها توان بالايي از دستگاه مي گيرد و باعث وارد شدن فشار بي جهت به موتور جاروي شما مي شود.
9-هيچ وقت براي خاموش روشن کردن جارو از پا استفاده نکنيد.فشار اين دکمه ها با پا عمر جارو را بسيار کوتاه خواهد کرد.

انتخاب درست
 

جاروبرقي يکي از لوازم خانگي است که به نظافت وسلامت افراد خانواده کمک مي کند. هر چقدر ميازن پاکيزگي خانه بيشتر باشد، سلامت وآرامش افراد آن خانه نيز بيشتر است. براي خريد يک جاروبرقي بايد به متراژ خانه، تعداد فرش ،ميزان کثيفي ، تعداد جمعيت خانواده وتعداد دفعاتي که خانه تان را جارو مي کنيد، توجه کرد. اگر مساحت خانه زير 60 متر باشد ،جاروبرقي با توان 1300وات ،براي خانه هايي با مساحت 60 تا 90 متر،1500 وات،براي متراژ 90 تا 120 متر ، 1700 وات وبراي خانه هايي با متراژ بالاتر از 120 متر و با ريخت و پاش بيشتر، جاروبرقي با توان 2000 و 2200 وات انتخاب مناسبي است.

حتما بخوانيد!
 

اگر جزء افرادي هستيد که بعد از هر بار جاروکشيدن با جاروبرقي کمرتان درد مي گيرد و احساس گرفتگي در عضلات شانه و گردن خود داريد، شک نکنيد که بايد اندازه طول دسته جاروبرقي تان را تغيير دهيد.
براي جارو کشيدن ، هيچ گاه روي لوله جارو خم نشويد؛ تمام قد بايستيد و اندازه لوله را طوري تنظيم کنيد که براي جاروکشي هرگوشه خانه نيازي به خم و راست شدن نباشد.
اگر شما روي دسته جارو خم مي شويد يا با حرکت رفت وبرگشتي لوله جارو، شما هم حرکت مي کنيد،منتظر ابتلا به انواع و اقسام دردهاي کمري و مفصلي ديگر باشيد.
شما بايد به طور ثابت بايستيد و گوشه و کنار خانه را با روانه کردن لوله جارو به هر طرف تميز کنيد وهرگاه محدوده مشخصي را جاروکشي کرديد- نه با خم شدن به جلو بلکه با قدم برداشتن -محدوده جارو کشيدن را تغيير دهيد.
ممکن است بعداز چند دقيقه جاروکشي، به خاطر صداي مستمر موتور جارو، درناحيه گوش هايتان احساس ناراحتي کنيد.پيشنهاد مي شود اگر به چنين مشکلي گرفتاريد، پيش از جاروکشي تکه اي پنبه در گوش هاي خود قرار دهيد.
اگر از آن دسته افرادي هستيد که تمام خانه را دريک مرحله جارو مي زنند، بد نيست بدانيد که اگر جاروکشي قسمت هاي مختلف خانه به تناوب انجام شود ، حاصل کار بهتر خواهد بود. خانه را براي خود وبراساس تعداد اتاق ها قسمت بندي کرده و هر قسمت را دريک مرحله جاروکشي کنيد. به اين ترتيب نه شما به خاطر جاروکشي طولاني مدت دچار خستگي مفرط مي شويد و نه به موتور دستگاهتان فشار مي آيد.
هنگام جاروکشي - به ويژه جاروکشي در مناطق پرگردو خاک- استفاده از يک ماسک يا يک دستمال مي تواند مانع بروز حساسيت هاي ريوي در دراز مدت شود. البته اين پيشنهاد براي تمام خانم ها و آقاياني که اهل جارو زدن هستند و در هر منطقه جغرافيايي ، مفيد خواهد بود.
منبع:نشریه ی ایرانیان شماره 34